Mensen die hete tot zeer hete thee drinken hebben een twee tot acht keer verhoogd risico op slokdarmkanker vergeleken bij mensen die warme thee drinken, zo blijkt uit een Iraanse studie. De resultaten werden onlangs gepubliceerd in The British Medical Journal (BMJ).
Het onderzoek had plaats in de Iraanse provincie Golestan, waar het de gewoonte is dagelijks meer dan 1 liter thee te drinken. In het gebied komt veel slokdarmkanker voor.
De onderzoekers vergeleken de drinkgewoonten van 300 mensen met slokdarmkanker met die van 571 personen zonder slokdarmkanker. Tevens voerden zij nog een tweede studie uit onder ruim 48.000 personen die zij jarenlang volgden.
De resultaten van beide onderzoeken ondersteunen elkaar. Er blijkt uit dat het drinken van hete thee leidt tot een twee keer hoger risico en het drinken van zeer hete thee tot een acht keer hoger risico op slokdarmkanker vergeleken met het drinken van warme thee.
Een vergelijkbare uitkomst werd gevonden als werd gekeken naar het moment van theedrinken.
Personen die hun thee binnen twee minuten na het inschenken opdronken, hadden een vijf keer hoger risico op slokdarmkanker dan personen die meer dan vier minuten wachtten alvorens de thee te gebruiken.
In een commentaar in de BMJ stelt dr. David Whiteman, verbonden aan het Brisbane Hospital in Australië, dat het onderzoek goed is uitgevoerd. „De uitkomsten ondersteunen de theorie dat weefselschade door het drinken van hete dranken het risico op slokdarmkanker verhoogt.” Op grond van de studieresultaten adviseert Whiteman thee pas vijf tot tien minuten na het inschenken op te drinken.
Ref.Dagblad 16-06-09






