Talenassortiment
                        Change the color of the site
 
Log in
Onthoud mij:
Het laatste kwartiertje

Navigatie a-z
 
 
 
Studiehuis Resort of Security RoemeniŽ Informatiescherm
Uw naam:
Uw emailadres:
Uw vriends naam:
Uw vriends emailadres:
Uw bericht
De werkelijkheid mooi vertekend
door Aukje Bos-Geertsema

Werk van Anton Pieck in een ruimte die speciaal is ingericht voor hedendaagse kunst. Wanneer dat gebeurt, moet er iets bijzonders aan de hand zijn.
De nostalgische prenten van Anton Pieck kennen we allemaal. Zijn oud-Hollandse stadsgezichten en gezellige taferelen uit de goede oude tijd staan in ons collectieve geheugen gegrift. Jaar in jaar uit tekende Anton Pieck kalenderplaten. Er werden enorme oplages van zijn kalenders gemaakt. Ze gingen met honderdduizenden over de toonbank. Meer dan driehonderd boeken, vooral sprookjesboeken, werden door Pieck van minitieus weergegeven illustraties voorzien. En dan zijn er nog de geboortekaartjes, de schilderijen en aquarellen, en niet te vergeten het sprookjespark de Efteling, waarvan Anton Pieck de artistiek vader was.

Het Anton Pieckmuseum mag al bijna 25 jaar in Hattem gevestigd zijn, een uitgebreide tentoonstelling van Piecks werk in de Vleeshal in Haarlem kan vragen oproepen. In deze dependance van het Frans Halsmuseum wordt doorgaans hedendaagse controversiŽle kunst getoond. De kunstwereld heeft het werk van Anton Pieck nooit serieus genomen. Hij had geen enkele drang om vernieuwend bezig te zijn. Sterker nog, Anton Pieck had liever in de zeventiende of in de negentiende eeuw geleefd. ,,Voor de moderne wereld sta ik niet open''. Aan auto's en hoogbouw had hij een hekel. Zijn hele leven lang - Pieck leefde van 1895-1987 - had hij een romantisch heimwee naar de tijden van weleer.

Dat benadrukt Antoon Erfte-meijer, conservator moderne kunst van het Haarlemse museum, die het omvangrijke ouevre van Anton Pieck bestudeerd heeft. Pieck was een romantische geest. Hij leed aan zijn eigen tijd en droomde weg in de schilderachtige werelden die op zijn tekenpapier ontstonden.

Voorlezen
In de periode van de nieuwe zakelijkheid vond men Anton Piecks werk te belegen en oubollig. Maar zowel in de politiek als in de kunst is de tijd van de strakke grote lijn voorbij. Nu we weer op zoek zijn naar warmte en geborgenheid en er in de kunst sprake is van een neo-romantische trend, kijken we met andere ogen naar zijn prenten en illustraties. Anton Pieck vertelt met zijn tekenpotlood over een blijmoedige, tevreden tijd, waarin geluk heel gewoon was.

Pieck had het liefst in de Gouden Eeuw geleefd. Hij was ook onder de indruk van de schilders van die tijd. Hij voelde zich vooral verwant aan Avercamp, Jan Steen en Gerrit Berkheyde. Volgens Pieck lieten de zeventiende-eeuwers ook het mooie van de wereld zien. ,,Als je in de zeventiende eeuw alleen maar schilders had gehad die de Tachtigjarige oorlog in beeld brachten, wat was er dan veel moois onbekend gebleven.,,

Anton Pieck gunde zichzelf geen tijd voor het lezen van kranten. Hij wist wel wat er speelde, omdat zijn vrouw hem stukken van de krant voorlas terwijl hij tekende. 's Avonds in bed las hij Dickens. ,,Daar ken ik iedere bladzijde van. Misschien is het fout, maar ik houd er nu eenmaal van''. Ook andere 19e-eeuwse literatuur, zoals de Camera obscura van Nicloaas Beets, las hij met plezier.

Haarlem
Anton Pieck woonde in Overveen, vlakbij Haarlem, op loopafstand van het Kennemer Lyceum, waar hij veertig jaar lang tekenleraar was. Soms rende hij tijdens de pauzes naar huis om nog even aan een illustratie of een kalenderblad te werken. Op dezelfde school gaf Jac. P. Thijsse les, die niet alleen zijn leerlingen, maar door het schrijven van boeken, artikelen en de teksten van de Verkade-albums heel Nederland liefde voor de natuur bijbracht.

Pieck tekende ook graag buiten in de natuur. Hij keek vol bewondering naar een paddenstoel, een bloeiende tak of een verdord blad en wist die bewondering over te brengen op het tekenpapier. Maar Pieck tekende toch bij voorkeur in de historische Hollandse binnensteden. Of hij nu in Alkmaar, Amsterdam of Utrecht inspiratie opgedaan had, in geen enkele stad bruist het van leven; nergens zijn schreeuwerige reclameaffiches of troep en hondenpoep te zien. Ook van Dordrecht en Haarlem maakt Pieck verstilde, dromerige steden. De omgeving van de Vleeshal, waar nu de tentoonstelling te zien is, was de wereld waarin Pieck zich thuis voelde. Hij klom op de Bavokerk om het stadhuis aan de overkant van de Grote Markt te tekenen. Ook de Waag aan het Spaarne en de gevels van de huizen aan de Bakenessergracht werden steen voor steen op papier overgebracht. ,,Ik heb een grote liefde voor het detail en daarom kost alles wat ik maak erg veel tijd''. Jarenlang ging hij vanuit Overveen ťťn dag per week naar Amsterdam om er allerlei straten, steegjes in detail vast te leggen. In 1973 tekende Pieck voor een boekje Voor mensen van goede wil in opdracht van het Leger des Heils. Op een prent met de Enge Kerksteeg zien we majoor Bosshardt met De Strijdkreet in haar boodschappenmand op weg naar een seksshop. Zelfs de buurt waar de majoor bekend was, is wonderlijk mooi.

In Amsterdam deed Pieck ook inspiratie op voor de 'Bakkersplaten', die hij in opdracht van de firma Calvť tekende. Geen moeite was hem te veel om zijn opdracht perfect uit te voeren. Hij bezocht oude bakkerswinkels en het Bakkerijmuseum. Voor de illustraties van Sil de strandjutter ging hij samen met Cor Bruyn, de schrijver van het boek, naar Terschelling.

Sprookjes
Voor de illustraties van Alle verhalen van 1001 Nacht maakte hij een studiereis naar Marokko. De tekeningen die hij op die reis maakte, zijn ook terug te vinden als illustraties bij het verhaal van Ali Baba en de veertig rovers. Dat verhaal maakt deel uit van de sprookjes van de gebroeders Grimm. In 1940 begon hij met de illustraties van Alle sprookjes van Grimm. Het tekenen van sprookjes tijdens de periode van de Duitse bezetting mag misschien vreemd lijken, maar ,,het gaf de mogelijkheid de narigheid even te vergeten''. Pieck kreeg grote bekendheid door dat boek. Het vormde zelfs de aanleiding voor de opdracht een sprookjesbos voor de Efteling te ontwerpen.

De mooiste illustraties tekende Pieck voor Niels Holgerssons wonderbare reis van de Zweedse schrijfster Selma LagerlŲf. Het meest verrassend zijn zijn aquarellen voor fraai uitgegeven boeken over Franz Schubert en Gijsbrecht van Aemstel . Pieck maakte aquarellen op groot formaat bij liederen van Goethe en Heinrich Heine, waarvoor Schubert de muziek geschreven had. Om de sfeer van de kerstnacht van Vondels Gijsbrecht te kunnen weergeven, bezocht hij een kerstnachtdienst in de Sint-Bavokathedraal.

Als driejarige kleuter huilde Anton eens omdat hij ,,de regen niet kon tekenen''. In zijn schilderachtige werelden regent het ook nooit. Anton Pieck gaf een vertekend beeld van het verleden en versterkte het gevoel ,,dat vroeger alles beter en mooier was''.

Tentoonstelling: Anton Pieck - Tevreden tijd
Te zien tot en met 31 augustus 2008 in De Hallen, Grote Markt 16, Haarlem.

Ned.Dagblad 09-08-08
RoS andere artikelen:
Feyenoords allerbeste
Dat ook Johan Cruijff ooit voor Feyenoord speelde, maakt ze in Rotterdam niet uit. De bťste Feyenoordspeler aller tijden is Coen Moulijn. Hij overleed gisteren op 73 jarige leeftijd aan de gevolgen va...
'Prins Bernhard ontsnapte aan aanslag'
AMSTERDAM - Prins Bernhard is tijdens de Tweede Wereldoorlog ontsnapt aan een moordaanslag. Dit is te lezen in het stripboek Agent Orange: De Stadhoudersbrief, dat donderdag verschijnt, bevestigt uitg...
.Duikers ontdekken Russische onderzeeŽr WO II
Een team van Nederlandse, Duitse en Roemeense hobbyduikers heeft voor de kust van Constanta in RoemeniŽ het wrak van een Russische onderzeeŽr ontdekt. De duikboot uit de Shchuka-klasse was in 194...
Anton Geesink overleden
Voormalig judokampioen Anton Geesink is op 76-jarige leeftijd in Utrecht na een kort ziekbed overleden.Hij lag de afgelopen weken in het ziekenhuis. De in Utrecht geboren Geesink veroverde in 196...
Het bijbeltje van verzetsheld Aart Alblas
DORDRECHT - In museum Het Hof in Dordrecht is de zakbijbel te zien van verzetsstrijder Aart Alblas. Dordtenaar Hans Berrevoets kreeg de bijbel van Alblas' verloofde. Gereformeerden zagen...
De werkelijkheid mooi vertekend
door Aukje Bos-Geertsema Werk van Anton Pieck in een ruimte die speciaal is ingericht voor hedendaagse kunst. Wanneer dat gebeurt, moet er iets bijzonders aan de hand zijn. De nostalgische pr...
De Rotterdam is weer thuis
HOEK VAN HOLLAND (ANP) Ė Het legendarische passagiersschip de ss Rotterdam is terug waar het thuishoort: in Rotterdam. Rond negen uur 's avonds werd het schip door twee slepers in positie gebracht...
Nostalgie
'Kijk maar op noviomagus.nl' door onze redacteur Peter Sneep Met prentbriefkaarten uit lang vervlogen tijden trekken journalisten van het Nederlands Dagblad deze zomer het land in, op zoe...