Campagne moet bewustzijn ouders vergroten
Dat blijkt uit onderzoek van het Trimbosinstituut.
Zicht kwijt
Naarmate de kinderen ouder worden, staan ouders alcoholgebruik vaker toe, ook bij kinderen onder de 16. Daarmee raken de ouders geleidelijk het zicht op het alcoholgebruik van hun kinderen kwijt.
VoorlichtingscampagneHet rapport met de resultaten van het onderzoek is aangeboden aan minister Rouvoet van Jeugd en Gezin. De aanbieding van het rapport vormt het begin van een voorlichtingscampagne. De website www.uwkindenalcohol.nl speelt daarbij een belangrijke rol.
Weekend
Bijna alle ouders vinden ieder weekend vijf of meer drankjes schadelijk, maar niet meer dan 55% van de ouders vindt ieder weekend een tot twee drankjes al schadelijk. Driekwart van de ouders van 12-jarige kinderen vindt dat jongeren onder de 16 jaar helemaal geen alcohol mogen drinken. Bij ouders van 15-jarigen vindt nog maar de helft dat.
Onder 16 jaar
Een meerderheid van de ouders vindt dat een kind al onder de 16 mag beginnen met alcohol proeven. Eenderde van de ouders van kinderen onder de 16 jaar vindt zelfs dat kinderen dan al met enige regelmaat alcohol mogen drinken.
WestwijzigingRouvoet kondigde in een reactie aan dat er een wetswijziging komt die gemeenten in staat stelt om al te jonge stappers na een bepaald tijdstip de toegang tot de disco te ontzeggen. Voor een landelijke sluitingstijd voelt het kabinet niet. Een grote meerderheid van de Kamer schaart zich achter het kabinet.
RTL Nieuws 09-10-08






